Wat is slaap?

Als je er te lang over nadenkt is slapen eigenlijk best iets geks. Je sluit je ogen en raakt je bewustzijn kwijt. Voor de komende uren is de geest heel ergens anders en komt volledig tot rust. Ook je spieren ontspannen bij een goede nachtrust. Door goed te slapen maakt je lichaam meer afweerstoffen en cellen aan, deze helpen je om gezond te blijven. Dit is ook één van de voornaamste redenen dat we slapen.

Waarom slapen we?

Naast dat slapen ervoor zorgt dat je gezond blijft en je afweer op peil blijft, is slapen ook essentieel om goed te presteren op je werk. Je hebt slaap nodig om taken die je dagelijks doet, goed uit te voeren. Denk aan dingen onthouden, nadenken en praten. Zonder genoeg slaap worden deze relatief makkelijke dingen lastig om uit te voeren.

DIt is een gezondheidsproduct

Nytol Goede Nachtrust, drievoudige slaapformule

Nytol Goede Nachtrust heeft een drievoudige slaapformule om lekker te slapen en uitgerust wakker te worden. Het bevat een combinatie van extracten van valeriaan, melisse, hop, passiflora en slaapmutsje om de verschillende aspecten van een goede nachtrust te bevorderen.

Bekijk product


Hoeveel slaap heb je nodig?

Een goede nachtrust is belangrijk maar het is moeilijk om te bepalen hoeveel slaap je nodig hebt. Een Nederlander slaapt gemiddeld 7 uur en 12 minuten per nacht, maar dit betekent niet dat dit voor iedereen voldoende is, want de slaapbehoefte kan afwijken van de daadwerkelijke slaaptijd. De slaapbehoefte is afhankelijk van je leeftijd, je geslacht, je gezondheid en de activiteit die je overdag uitvoert.

Hoe jonger je bent, hoe meer slaap je nodig hebt. Een baby slaapt wel 15 uur per dag, terwijl een puber aan 8 tot 10 uur genoeg heeft . Het is logisch dat als je een zware fysieke, fulltime baan hebt, je meer slaap nodig hebt dan een parttime kantoorbaan.

Hoeveel slaap mensen in het algemeen precies nodig hebben is dus moeilijk te bepalen, maar voor jezelf kun je hier echter gemakkelijk achter komen. Maak je een nacht van 7 uur en voel je je overdag fit en actief? Dan is dit prima voor jou. Ben je na 7 uur moe en ongeconcentreerd, dan moet je er in het vervolg 8 of 9 uur van maken.

Wat doet slapen met je gezondheid?

Als je een korte nacht hebt gehad zal je merken dat je vaak chagrijnig en duf bent. Ook gaat je concentratie achteruit en kun je niet goed meer presteren.

Het is belangrijk om op regelmatige tijden naar bed te gaan en op te staan. Ook in het weekend. Op deze manier went je lichaam aan een consistent slaap waak-ritme, en voel je je overdag actiever en fitter.