Wat te doen bij een jetlag? 5 tips!

 

Tip 1: Plan geen volle eerste dag

Je bent aangekomen op je bestemming en hebt een lange vlucht achter de rug. Plan je eerste dag niet te vol. Neem de tijd om te herstellen van de reis. Als je een rustige eerste dag hebt, raak je niet uitgeput door vermoeiende activiteiten waardoor je eerder een dutje zou willen doen. Je kunt dan op de normale slaaptijd naar bed gaan zodat je jetlag minder heftig wordt.

Tip 2: Neem geen powernap

Dit is een belangrijke tip voor als je een jetlag hebt. Je bent moe en wilt het liefst eventjes je ogen dicht doen, toch wordt dit afgeraden. Bij een jetlag is je ritme verstoord en is het belangrijk om zo snel mogelijk in het nieuwe ritme te komen. Probeer daarom geen dutjes te doen overdag, zodat je ‘s nachts beter in het ritme komt!.

Tip 3: Zet de wekker

Fijn! Het is je gelukt om overdag geen powernap te doen en je bent op je normale tijd naar bed gegaan. Maar helaas ben je er nog niet. Om de jetlag zo snel mogelijk te verminderen, moet je ook weer op je normale tijd opstaan. Ondanks dat het heel verleidelijk is om nog even een (paar) uurtje(s) te blijven liggen, is het toch het beste om vroeg op te staan. Zo kom je sneller in het ritme en voorkom je dat je ’s nachts alsnog wakker ligt.

Tip 4: Ga naar buiten

Je wekker is afgegaan en je bent opgestaan. Nu is het tijd om het daglicht op te zoeken. Ga vooral naar buiten! Zonlicht kan het slaaphormoon melatonine afremmen, waardoor de behoefte om te slapen vermindert.

Tip 5: Etenstijd

Je klok staat ingesteld op de nieuwe tijdzone en je hebt je slaapritme aangepast. De volgende tip tegen een jetlag heeft alles te maken met eten. Probeer direct aan de lokale etenstijd te wennen. Heb je toch honger? Neem dan een kleine maaltijd.

Met deze tips ben je de jetlag sneller de baas en kun je optimaal genieten van je vakantie. Je kunt deze tips ook gebruiken als je weer thuiskomt. Meer weten? We vertellen je meer over wat een jetlag precies is en wat de mogelijke symptomen zijn.