Wat is een jetlag?

Een jetlag is een verstoring van je slaap-waak ritme. Deze verstoring ontstaat bijvoorbeeld wanneer je één of meerdere tijdzones doorkruist. Reis je naar het oosten? Dan wordt je dag korter. Terwijl een reis naar het westen je dag langer maakt. Je slaap-waak ritme is hier niet op ingesteld en moet zich dus aanpassen. Hoe meer tijdzones je doorkruist, hoe erger je jetlag kan zijn. Gemiddeld duurt het 2-5 dagen voor je slaap-waak ritme om zich volledig aan te passen aan je nieuwe omgeving. Tot die tijd wordt je jetlag geleidelijk minder en kun je vervelende symptomen ervaren.

Wist je dat we bij vliegen in oostelijke richting meer last hebben van een jetlag dan wanneer je naar het Westen vliegt? Omdat het in het Oosten later is dan in Nederland wat inhoudt dat je op een vroeger tijdstip moet gaan slapen en dat is lastig.

Wat zijn de mogelijke symptomen van een jetlag?

  • Vermoeidheid
  • Moeite met slapen
  • Prikkelbaarheid
  • (Lichte) moeite met concentreren
  • Verwarring
  • Verstoorde eetlust
  • Gebrek aan energie

Hoe kun je een jetlag voorkomen?

Niets is vervelender dan om je reis te beginnen met een jetlag. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je goed voor te bereiden op je reis en een jetlag te voorkomen!

  • Slaap alleen wanneer het nacht is. Om een jetlag te voorkomen wil je zo snel mogelijk wennen aan het nieuwe ritme. Dit doe je door alleen te gaan slapen wanneer het op je nieuwe locatie nacht is. Doe bij aankomst ook geen dutje en ga ‘s avonds niet te vroeg naar bed.
  • Vermijd alcohol, cafeïne en andere verdovende middelen. Het gebruik van deze middelen zorgt namelijk voor uitdroging van je lichaam en dat versterkt het gevoel van de jetlag. Kies daarom in het vliegtuig niet voor dat gratis glaasje wijn, maar voor water of een sapje!
  • Drink genoeg water. Van de airco in het vliegtuig droog je uit. Uitdroging van je lichaam versterkt het gevoel van de jetlag. Je kunt de jetlag dus ook voorkomen door voor, tijdens en na je reis genoeg water te drinken.
  • Verlicht je jetlag met melatonine. Wanneer je ver reist kun je een jetlag nooit helemaal uitsluiten. Melatonine kan je helpen om in slaap te vallen. Melatonine is een hormoon dat je slaap-waak ritme controleert. Dit wordt in je lichaam aangemaakt, maar kun je ook extra innemen tegen jetlag.