Wat is melatonine?

Melatonine is een lichaamseigen hormoon, ook wel bekend als het slaaphormoon. Het wordt door ons lichaam zelf aangemaakt en speelt een rol in ons slaap-waak ritme. Wanneer het donker wordt neemt de afgifte van melatonine toe. Hierdoor wordt je slaperig en dit maakt het makkelijk voor jou om in slaap te vallen. Tegen de ochtend neemt de aanmaak van melatonine weer af, waarna je fris en fruitig je bed uit stapt.

Wanneer gebruik je melatonine?

Melatonine kun je gebruiken bij behandeling van een jetlag. Bij een jetlag is je slaap waakritme verstoord. Melatonine kan helpen om dit verstoorde ritme weer in balans te brengen. Melatonine zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt, waardoor de symptomen van je jetlag verminderen. Neem melatonine na aankomst op de bestemming in vlak voor de gewenste slaaptijd gedurende 3 tot 6 dagen. Het wordt afgeraden om melatonine voor 20.00 of na 04.00 plaatselijke tijd in te nemen.

Helpt melatonine tegen een jetlag?

Wanneer je fysiek één of meerdere tijdzones doorkruist kan je slaap-waak ritme verstoord raken. Dit wordt een jetlag genoemd. Het kan een aantal dagen duren voordat je lichaam gewend is aan het nieuwe ritme. Gedurende deze tijd kan melatonine helpen om de jetlag te behandelen.

Nuttige weetjes over vliegen en melatonine

  • Bij vliegen in oostelijke richting hebben we meer last van een jetlag dan bij vliegen in westelijke richting. Als je naar een oostelijke tijdszone vliegt, is het later dan in Nederland. Dit betekent dat je ‘moet’ gaan slapen op een vroeger tijdstip dan normaal.
  • Wist je dat je de natuurlijke afgifte van melatonine in het lichaam ’s nachts op gang kan houden door donkere gordijnen of een slaapmasker? Licht (ochtendzon) is juist een signaal voor het lichaam om de afgifte te stoppen.